Pengenalan LINUS
Apa itu Program LINUS?
* LINUS ialah akronim kepada Saringan Literasi dan Numerasi (Literacy and Numeracy Screening)
* LINUS ialah satu program pemulihan yang direka bentuk untuk memastikan murid menguasai kemahiran asas literasi (Bahasa Malaysia) dan numerasi di akhir 3 tahun persekolahan pada pendidikan rendah
* LINUS disasarkan kepada murid yang mempunyai masalah dalam 3M iaitu Membaca, Menulis dan Mengira
* LINUS ialah akronim kepada Saringan Literasi dan Numerasi (Literacy and Numeracy Screening)
* LINUS ialah satu program pemulihan yang direka bentuk untuk memastikan murid menguasai kemahiran asas literasi (Bahasa Malaysia) dan numerasi di akhir 3 tahun persekolahan pada pendidikan rendah
* LINUS disasarkan kepada murid yang mempunyai masalah dalam 3M iaitu Membaca, Menulis dan Mengira
Objektif
sub-NKRA Literasi dan Numerasi
NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan
berkualiti dan berkemampuan. Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas
literasi dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada
akhir tahun 2012
Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai
pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak berkeperluan khas
Siapakah Murid Linus?
Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas/kurikulum/di sekolah biasa, tidak dapat mencapai sesuatu objektif pengajaran yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya pengamatan yang lemah atau rendah.
Ciri-ciri murid Linus
Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai
pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak berkeperluan khas
Siapakah Murid Linus?
Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas/kurikulum/di sekolah biasa, tidak dapat mencapai sesuatu objektif pengajaran yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya pengamatan yang lemah atau rendah.
Ciri-ciri murid Linus
· pencapaian pelajaran/akademik berbeza
· pendiam
· tidak aktif
· banyak cakap
· sukar menerima arahan
· tidak dapat berkomunikasi seperti murid biasa
· menyebut huruf yang tidak tepat/bertukartukar
· meninggalkan huruf/suku kata/perkataan
semasa
· membaca/menulis
· tulisan terlalu buruk
· kekerapan kesalahan dalam ejaan/tanda bacaan
· huruf terbalik
Kajian menunjukkan murid pintar
· kurang tidur semasa kecil
· lebih cepat bercakap
· pergerakan yang lebih cepat
· menangis dengan kuat semasa lahir
· mempunyai kepekaan yang luar biasa semasa bayi
· deria yang peka semasa kecil
No comments:
Post a Comment